Tuotteet työympäristöön VIP-palvelulla.

Toimitusmaksu 9,90 € perille toimitettuna

Tilaaminen ei edellytä rekisteröitymistä

Kotimaiset Salli-satulatuolit

Torju iltapäivän väsymystä ja selkävaivoja istumalla aktiivisesti. Satulatuoli tuo liikettä ja joustavuutta koko kehoon ja parantaa samalla aineenvaihduntaa

Valitse sopivin Salli-satulatuoli

Tronhill -työtuolit

Tronhill-työtuolien monipuoliset säätömahdollisuudet mukauttavat istuimen kehoa tukevaksi. Vertaile malleja ja hyödynnä työtuolien koekäyttömahdollisuus.

Tutustu Tronhill-työtuoleihin

Istuminen aiheuttaa selkäkipua?

Tuntuuko työpäivän aikana vauhti hyytyvän kesken kaiken eikä ajatuskaan kulje? Iltapäiväväsymys ja nuutunut olotila johtuvat suurella todennäköisyydellä huonosta istuma-asennosta. Perinteinen, passiivinen istuma-asento toimistotuolilla aiheuttaa lähes väistämättä kumaran ja huonon työskentelyasennon, joka vaikuttaa selän lihaksiin, tekee hengityksestä pinnallista ja heikentää ruuansulatusta. Aineenvaihdunta hidastuu ylipäänsä, mikä vaikuttaa heti heikentävästi yleiseen vireystilaan ja aivojen verenkiertoon. Huonon työasennon lisäksi aineenvaihdunnan hidastuminen lisää myös osaltaan alaselän kipuilua ja välilevyvaivoja. Lihasten ja nivelten ääriasento selän ollessa pyöreänä voi aiheuttaa kipua lisäksi pakaroihin ja jalkoihin, puhumattakaan jännityksestä niskojen ja hartioiden alueella.

Pitemmän päälle selkä rappeutuu paikallaanolosta istumatyössä, koska selkä ei saa riittävästi ravinteita ja happea, eivätkä kuona-aineet poistu. Välilevyissä ja nivelsiteissä ei ole juurikaan omaa verenkiertoa, joten koko selän aineenvaihdunnan on oltava kunnossa. Kun tuolilla istutaan kumarassa ja alaselkä pyöreänä, painetta kohdistuu välilevyn etureunaan. Pitkällä aikavälillä välilevyn rakenne ei enää kestä ja pehmeä massa työntyy ulos painaen hermojuurta. Syntyy välilevyn pullistuma. Selkä notkolla istuttaessa taas paine jakaantuu tasaisemmin pitkin välilevyä, kun kaula- ja lannerangan notkot ovat luonnollisessa asennossa. Suurelle osalle ihmisistä tällainen asento ehkäisee selkäkipua.

Välilevyvaivat ja iskias ovat istumatyöntekijälle tuttuja 

Kaikki välilevyperäinen kipu ei ole vaarallista, mutta aiheuttaa usein pitkittyneitä tai toistuvia kiputiloja. Toki välilevyperäiset selkäkivut voivat olla vakaviakin ja vaatia jopa leikkaushoitoa. Oireista on syytä huolestua, jos niihin kuuluu sietämätöntä kipua, joka ei hellitä missään asennossa tai tunnottomuutta.

Alaselän rappeutuminen voi aiheuttaa iskiashermoperäisiä särkyjä, kun hermokanava ahtautuu välilevyn rappeutuessa. Välilevypullistuma painaa selän hermojuurta, jolloin kipu säteilee jalkaan. Iskiaskivussa voimakkain kipu tuntuu pakarassa, sääressä ja jopa jalkaterässä. Kipu on jatkuvaa, mutta tuntuu helpottavan levossa tietyssä asennossa. Kuitenkaan täydellinen liikkumattomuus ei ole hyvä keino selkäkivun hoidossa.

Paras keino pitää oireet kurissa ja ehkäistä niitä on oikeanlainen liikkuminen ja hyvästä fyysisestä kunnosta huolehtiminen. Arkiliikunta ja taukojumppa töissä auttavat ja edistävät selän terveyttä, mutta olennaisin tekijä on kiinnittää huomiota työjärjestelyihin, kuten sopiviin työasentoihin, hyvään työtuoliin ja muuhun työpisteen ergonomiaan. Näin selän oireiden alkusyyhyn päästään vaikuttamaan suoraan.

Ei ole aivan sama millaisella toimistotuolilla istut

Istumatyöläiselle tuttuja vaivoja ovat alaselkäkivun lisäksi niskahartiasäryt sekä erilaiset hiirikädestä aiheutuvat kiputilat. Nämä häiritsevät työskentelyä ja aiheuttavat sairauspoissaoloja. Huonot ja epäsopivat toimistokalusteet torpedoivat ikävällä tavalla myös työn tuottavuutta, koska työntekijöiden voimavaroja kuluu turhiin, vältettävissä oleviin vaivoihin ja kremppoihin. Työhön keskittyminen herpaantuu väkisinkin, kun työhyvinvointi ei ole parhaimmillaan. Panostaminen hyvään ergonomiaan on investointi, joka parantaa työn tuottavuutta ja osoittaa arvostusta yrityksen tärkeintä voimavaraa eli työntekijää kohtaan.

Kuinka valita oikeanlainen työtuoli?

Työskentelyasentojen monipuolisuus ja vaihtelu edistävät tuki- ja liikuntaelinterveyttä. Päätetyöskentelyssä optimaalisinta olisikin yhdistää istuma- ja seisomatyöskentely, koska staattiset työasennot pitkäkestoisina rasittavat tuki- ja liikuntaelimistöä. Pelkästään seisomista ei suositella tehtävän kokopäiväisesti, joten on tärkeää kiinnittää huomiota oikeanlaisen työtuolin valintaan työskentelyn istumajaksoja ajatellen. Istumaergonomia on yksilöllinen asia, joten kannattaa tietenkin valita sellainen tuoli, jonka kanssa on mukava työskennellä ja joka toimii omalle kropalle parhaiten. Toimiva ja laadukas työtuoli on panostamista paitsi työhyvinvointiin myös mukavuuteen. Hyvän toimistotuolin valintaan kannattaa siis perehtyä kunnolla ja käyttää siihen hieman aikaa. Näin voit parhaiten varmistaa, että työtuolissa varmasti on käyttäjän mieltymyksiin sopivat säädöt ja ominaisuudet, ja että istuin palvelee käyttäjäänsä mahdollisimman kauan.

Olemme yksilöitä, joten jokaisella on varmasti oma suosikkiasentonsa työskennellä. Perinteiselle toimistotuolille vaihtoehdon tarjoaa Salli Satulatuoli, jossa istuma-asento on puoliksi seisova ja kehon syviä lihaksia aktivoiva. Vaikka satulatuoli on ergonominen, liikkuvuuden ja aineenvaihdunnan käynnissä pysymisen takaava ratkaisu työskentelyyn, se ei kuitenkaan ole se suosikkivaihtoehto ihan jokaiselle. Kehon luonnollinen liikkuvuus ei välttämättä taivu satulatuolilla istumiseen tai työpisteelle ei ole mahdollista saada korkeussäädettävää pöytää. Työasu voi myös asettaa omat haasteensa, ja esimerkiksi kapea hame ei toimi kovin hyvin satulatuolin kanssa.

Koska työvälineet on syytä sopeuttaa vastaamaan työntekijän henkilökohtaisia tarpeita ja ominaisuuksia, tulisi työtuolin ja -pöydän olla tästä syystä aina säädettäviä. Päivän mittaan ihmisen selkäranka painuu kasaan, joten kalusteiden korkeuksia voi joutua siis säätämään kesken päivän uudelleen itselle sopivaksi, vaikka tuolia ja pöytää käyttäisikin aina yksi ja sama henkilö. Sitä suuremmalla syyllä, jos samaa työpistettä käyttää useampi työntekijä. Pelkkä tuolin korkeuden säätö on kuitenkaan harvoin riittävä ominaisuus, vaan laadukkaassa työtuolissa on mahdollista tehdä myös muita säätöjä, jotka tukevat kehoa parhaalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi istumakulman ja -syvyyden säädöt tulevat tarpeeseen varsinkin silloin, kun työtuolin käyttäjä ei ole standardipituinen. Myös perinteinen, selkä- ja käsinojallinen toimistotuoli kannattaa siis valita mahdollisimman ergonomisesti. Muotoilultaan tyylikkäitä ja ergonomisia tuolivaihtoehtoja löytyy esimerkiksi Tronhilliltä, ja tuolien monipuoliset säätömahdollisuudet antavat parhaan mahdollisen tuen keholle.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme +358 9 7599 510 tai asiakaspalvelu@vipoffice.fi, niin autamme mielellämme löytämään toimistosi käyttöön juuri sopivat työtuolit. Kartoitamme tarvittaessa kanssasi myös muita työpisteen ergonomiaratkaisuja ja autamme etsimään toimivimmat kalusteet työpisteille.