Tuotteet työympäristöön VIP-palvelulla.

Toimitusmaksu 9,90 € perille toimitettuna

Tilaaminen ei edellytä rekisteröitymistä

Torju kaamosmasennus kirkasvalolaitteella

Jopa kolmasosa suomalaista oireilee pimeän vuodenajan aikana. Tehokas kirkasvalolaite kotona tai toimistolla korjaa unirytmiä, nostaa vireystilaa ja parantaa suoriutumista turvallisella tavalla.

Tutustu kirkasvalolamppuihin

Millainen on hyvä valaistus työpisteellä?

Työpisteen yksilölliset valaistusratkaisut kannattaa laittaa muun ergonomian ohella kuntoon erityisesti talvea vasten. Jokainen työntekijä on yksilö, ja hyötyy itselleen sopivasta ja riittävästä valaistuksesta. Siihen voi kuulua yleisvalaistuksen lisäksi pimeään vuodenaikaan esimerkiksi virkistävä kirkasvalolamppu. Työskentely on oikeassa valaistuksessa miellyttävämpää, keskittyneempää ja tehokkaampaa.

Valaistuksen tulee mukautua käyttäjän tarpeisiin

Hyvä työtilan valaistus on riittävä, ja sen tulee olla säädeltävissä työntekijän mukaan. Keskimäärin riittävä valaistus toimistotyössä on noin 300‒700 luksia, mutta paljon tarkkuutta vaativissa tehtävissä valaistuksen voimakkuuden tulee toki olla suurempi. 

Iäkkäämmät työntekijät tarvitsevat enemmän valoa kuin nuoret. 60-vuotias työntekijä tarvitsee jopa 12-kertaisen valaistusvoimakkuuden verrattuna 20-vuotiaaseen, koska hänen näkötarkkuutensa on keskimäärin puolet 20-vuotiaan näkötarkkuudesta. Muutkin työntekijän yksilölliset ominaisuudet, kuten silmälasien käyttö ja vireystila vaikuttavat.

Käyttäjälähtöistä valaistusta olisi hyvä pystyä säätelemään aina myös tehdyn työn vaatimusten mukaan. Esimerkiksi liian suurien varjojen muodostumista tulisi välttää tiloissa, joita käytetään kulkureitteinä tai joissa liikutellaan suuria kappaleita.

Valaistus on osa työpisteen ergonomiaa

Paras työvalaistus on sellainen, johon ihminen pääsee itse vaikuttamaan tarpeidensa ja työtapojensa mukaan, aivan kuten kaikkiin muihinkin työpisteen ominaisuuksiin. Valaistus liittyykin olennaisena osana työpisteen ergonomiaan. Yksilölliset ja säädettävät valaistusolosuhteet on mahdollista järjestää jokseenkin vaivattomasti, kun järjestetään kullekin työpisteelle yksilöllisiä valaistusratkaisuja riittävän ja tasokkaan yleisvalaistuksen lisäksi.

Silmät rasittuvat ja kuivuvat herkästi huonossa valaistuksessa. Huonosti toimiva valaistus voi myös häiritä keskittymistä ja aiheuttaa jopa virheitä työskentelyssä. Sijoitus riittävän monipuoliseen valaistusjärjestelmään maksaa itsensä todennäköisesti takaisin, koska valaistuksen kuntoon laittaminen tutkitusti lisää työn tuottavuutta ja tehokkuutta.

Valaistuksen tulee työtilassa olla tasainen ja häikäisemätön. Valon lähteen ei tulisi osua suoraan näkökenttään eikä heijastua kuvaruudusta tai muusta pinnasta, joka on kohteen ja katselijan välissä. Suora valaistus tuottaa helpommin heijastuksia kuin epäsuora valaistus. Siksi epäsuora valaistus koetaan usein miellyttävämpänä.

Näköhavaintoon vaikuttavat valaistuksen lisäksi huoneen koko ja värit sekä pintojen heijastusominaisuudet.


Kuinka jaksaa töissä pimeän vuodeajan läpi

Kesän auringonvalo on hiipunut, kuten nyt joka syksy tuppaa käymään. Kesäisestä auringonvalosta on ollut ihana nauttia, ja sen saman fiiliksen haluaisi siirtää toimistolle. Olisi mukavaa, ettei työteho hiipuisi heti kättelyssä lomalta paluun jälkeen, kun aamuisin herätään vieläkin pimeämpään arkeen. Useimpia meistä väsyttää sitä enemmän, mitä pimeämpää aamuisin on, ja sängystä ylös pääseminen on työn ja tuskan takana. Syksyn viimeisistä auringonsäteistä haluaisi nauttia ainakin illalla töiden jälkeen. Mutta miten herätä aamuisin virkeämpänä uuteen päivää ja motivoida itsensä ulkoilemaan ja liikkumaan vielä pitkän toimistopäivän jälkeen?

Valo vaikuttaa vireyteen – suuri osa suomalaisista kärsii kaamosoireilusta

Oletko koskaan huomannut eroa omassa vuorokausirytmissäsi tai vireyden määrässä kesäisin ja talvisin?

Valon määrällä on vaikutus vuorokausirytmiimme. Ihmisen uni-valverytmiä säätelee melatoniini niminen hormoni, jota erittyy yöllä aivojen käpylisäkkeessä, kun on pimeää. Melatoniini laittaa meidät väsymään, mikä onkin tarpeellista, jotta saamme nukuttua iltaisin ja öisin. Valo vaikuttaa osaltaan melatoniinin tuotantoon. Aamulla, kun valo lisääntyy, melatoniinin tuotanto vähenee ja tunnemme itsemme virkeäksi. Lisäksi vireystilaan vaikuttaa kortisolihormoni, jota alkaa erittyä aamuyöllä ja joka valmistelee kehoa herätykseen.

Meillä Suomessa pimeä vuodenaika on pitkä. Vähäinen valon saanti sekoittaa ihmisen luontaista vuorokausirytmiä.

Talvella lyhyt vuorokauden valojakso voi aiheuttaa kaamosoireita, kuten kaamosmasennusta ja kaamosrasitusta. Kaamosoireista kärsii jopa lähes kolmannes suomalaisista, ja noin prosentilla ilmenee talvisin toistuvia kaamosmasennusjaksoja. Perintötekijöilläkin on vaikutuksensa siihen, miten reagoimme pimeyteen ja miten alttiita olemme kaamosmasennukselle.

Kaamosoireet ovat varmastikin tuttuja talvisin, vaikka niitä ei ehkä aina huomaa mieltää pimeästä johtuviksi oireiksi. Tyypillisimpiä oireita ovat vaikeus herätä aamuisin, yleinen voimattomuus ja väsymys sekä tarmon puute. Muita oireita ovat esimerkiksi makeannälkä tai tarve syödä ja herkutella tavallista enemmän, mikä aiheuttaa painon nousua. Mieliala voi olla alentunut, ja kaamosoireiluun kuuluu surullisuus, ahdistuneisuus ja ärtyneisyys sekä jopa sosiaalinen vetäytyminen. Oireilusta kärsivä voi menettää kykynsä tuntea mielihyvää tai mielenkiintoa normaalisti iloa tuottaviin asioihin.

Parhaat vinkit kaamosmasennuksen torjuntaan

Kirkasvalohoito auttaa jaksamaan, koska se korvaa puuttuvan luonnonvalon tehokkaasti pimeänä vuodenaikana. Kirkasvalohoidon on tutkitusti todettu lieventävän kaamosoireita ja kaamosmasennusta säännöllisesti käytettynä. Hoitokeino on ollut käytössä jo 30 vuotta, ja se on nopea, helppo ja turvallinen tapa pitää itsestään huolta.

Kirkasvalohoito aamuisin tahdistaa sisäistä kelloa. Se pitää unirytmin vakaampana, mikä helpottaa heräämistä aamuisin.

Töitä on mukavampi tehdä virkeällä mielellä. Kirkasvalohoito nostaa energiatasoja ja vireystilaa, mikä osaltaan parantaa keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta. Samalla myös työmotivaatio ja työteho paranevat, mikä on työssäjaksamisen kannalta hyvin olennaista. Varsinkin toimistotyöntekijät hyötyvät kirkasvalolampun käytöstä.

Muita konsteja torjua kaamosmasennusta

Riittävän valon saannin lisäksi kaamosoireita voi torjua pitämällä kiinni arjen perusasioista, kuten riittävästä yöunen määrästä, säännöllisestä ateriarytmistä ja edes pienestä määrästä itselle mieluisaa liikuntaa tai ulkoilua. Varsinkin toimistotyöntekijälle tekee hyvää pitää itsensä aktiivisena vapaa-ajalla, jottei elämä olisi pelkkää sisällä ruudun ääressä istumista. Ruokavaliossa kannattaa suosia säännöllisyyden lisäksi ravinnon monipuolisuutta ja vitamiinien saantia.

Lisäksi arkeen voi lisätä tietoisesti jotain itselle mielenkiintoisia ja iloa tuovia aktiviteetteja. Kannattaa vähentää tv:n katselua ja älylaitteella vietettyä aikaa juuri ennen nukkumaanmenoa sekä jättää alkoholin käyttö minimiin, koska ne kaikki häiritsevät palauttavaa yöunta.

Ennaltaehkäise kaamosoireilua kirkasvalohoidolla

Kirkasvalohoito on erittäin helppo ja tehokas hoitokeino kaamosoireiden selättämiseen. Innolux Lucia -kirkasvalolaitteen käyttö on helppoa. Napsautat vain valon päälle ja jatkat sitä, mitä olitkin tekemässä. Valon käyttöä ei siis vie sinulta ylimääräistä aikaa. Suoraan valoon ei tarvitse eikä toki pidäkään tuijottaa, mutta silmät on tärkeää pitää auki, koska valo vaikuttaa silmien kautta melatoniinin erityksestä vastaavaan käpylisäkkeeseen.

Suunnittelija Harri Koskisen Innolux Valovoima on kirkasvalo- ja lattiavalaisimen yhdistelmä, ja on helposti suunnattavissa ja jonka valoteho on säädettävissä. Lumie LED:ssä taas yhdistyy kirkasvalo ja pöytävalaisin. Molempia monikäyttöisiä valaisimia voi siis käyttää normaaleina valaisimina työhuoneessa, ja tarvittaessa ne muuntuvat kirkasvalolaitteiksi.

Kirkasvalohoidon tehoa voi säädellä sillä, miten lähellä laitetta oleskelee. Hoitoetäisyys vaihtelee 62‒102 cm. Lyhyemmän ja tehokkaamman hoidon halutessasi oleskele lähempänä laitetta. Kirkasvalolaite on erittäin tehokas ja kompaktin kokoinen, joten se mahtuu melko pieneen tilaan. Sen voi sijoittaa esimerkiksi työpöydälle päätteen viereen tai kiinnittää seinälle sopivan etäisyyden päähän.

Kirkasvalolaite sopii monipuolisesti ihmisille, joilla on erilainen valoherkkyys. Valotasoa voi säätää himmentimen avulla, jolloin voidaan huomioida käyttäjän tilanne tai vaikkapa haluttu tunnelma.

Parhaan tuloksen saamiseksi kirkasvalohoidon tulisi olla kahden ensimmäisen viikon ajan päivittäistä ja sen jälkeen jatkua talven ajan viitenä päivänä viikossa. Hoidon vaikutus on yleensä havaittavissa jo viikon jälkeen, kun oli alkaa tuntua energisemmältä. Säännöllinen käyttö oikealta etäisyydeltä tuottaa parhaan hoitotuloksen. Tehokkainta hoito on heti aamusta kello 6‒10, kun taas illalla otettu valohoito voi häiritä unensaantia. Kirkasvalohoidosta on hyötyä jo 15 minuutin käytön jälkeen.

Käyttö on turvallista, koska laitteet täyttävät hyvälle valohoidolle asetetut vaatimukset, eivätkä ne aiheuta sivuvaikutuksia, kuten päänsärkyä tai silmien rasitusta.

Lue lisää kirkasvalohoidosta Innoluxin artikkelista.

Kirkasvalolaitteen 5 hyötyä

  • Korvaa puuttuvan luonnonvalon ja lievittää kaamosoireita
  • Pitää unirytmin vakaampana ja helpottaa heräämistä
  • Nostaa vireystilaa, keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta
  • Parantaa työssä suoriutumista ja työmotivaatiota
  • Nopea, helppo ja turvallinen tapa huolehtia itsestä

 

Tiesitkö tämän valosta

Valon määrää mitataan lukseina. Yksi luksi vastaa valon määrää, jonka kynttilä tuottaa metrin etäisyydelle. Aurinkoisena kesäpäivänä valon määrä on ulkona 50 000–100 000 luksia. Vertailun vuoksi toimistoympäristössä valon määrä on keskimäärin 300–500 luksia, kun taas normaalin kodin yleisvalaistuksen valomäärä on noin 10–100 luksia.

Silmät havaitsevat valon eri aallonpituudet eli värit silmän gangliosolujen avulla. Väriaistimus perustuu erilaisten pintojen kykyyn heijastaa valoa. Valon yksi kiinnostava ja valaistukseen vaikuttava ominaisuus onkin värilämpötila, jota mitataan Kelvineinä (K). Mitä korkeampi värilämpötila on, sitä kylmempi on valonväri ja päinvastoin.

Alle 3000 K koetaan lämpimäksi, ja tyypillinen kotona käytettävän hehkulampun värilämpötila on 2700 K. Neutraali, valkoinen valo on värilämpötilaltaan 4000 K. Päivänvalo on lämpötilaltaan kylmä 6000 K, ja on aallonpituudeltaan sinivoittoista. Aamulla ja päivällä valaistuksen olisikin hyvä olla kylmäsävyistä, eli noin 5000 K tai yli. Värilämpötilaltaan viileä valo piristää ja virkistää.

Taulukko: Värilämpötilat

 

 

 

 

 

 

Valon värilämpötilalla on merkitystä

Toimiva valaistus työpisteellä lisää viihtyvyyttä. Valon määrä ja värilämpötila vaikuttavat ihmisen mielentilaan ja sitä kautta myös suorituskykyyn ja työtehoon. Niihin kannattaa siis kiinnittää huomiota valaistuksen suunnittelussa.

Valopisteitä on hyvä olla erilaisia eri tilanteisiin. Valon värisävy vaikuttaa tunnelmaan, joten kokonaisuuden olisi hyvä olla hallittu.

Hyvä yleisvalaistus työskentelyyn on esimerkiksi kirkas ja neutraali valkoinen valo 4000 K, joka sopii myös esimerkiksi keittiön työvaloksi tai lukuvaloksi kotiin. Tunnelmavalaistuksessa ja oleskelutiloissa voi käyttää värilämpötilaltaan lämpimämpiä sävyjä. Kotona tyypillinen valaistus on lämminsävyinen ja tunnelmallinen 2700‒3000 K. Lämmin valo rentouttaa ja valmistelee kehoa uneen.

Valon väri määrää myös sen, miten näemme sisustuksen värit. Materiaalin oikeat värit ja sävyt saadaan parhaiten esiin neutraalilla valolla, mutta niitä voidaan tietoisesti vääristää lämpimän sävyisellä valaistuksella.

Työpaikalla valon värilämpötilan kannattaa olla yleisesti ottaen enemmänkin neutraalin tai viileän sävyinen, koska viileät sävyt pitävät ihmisen vireystilan korkeammalla. Valaistuksen tulisi kuitenkin olla laajaspektrinen eli värintoisto-ominaisuuksiltaan hyvä. Hieman vaihtelevalla valaistuksella saadaan aikaan mahdollisimman tehokas vireyttä parantava vaikutus.

Television ja älylaitteiden näytön valo on värilämpötilaltaan yleensä sinivoittoista. Sininen valo vaikuttaa virkistävästi aivoihin, joten ne pitävät meitä tehokkaasti valveilla ja vaikeuttavat unen saantia. Sen vuoksi illat kannattaa rauhoittaa siniseltä valolta.